Margareth Beunders studeerde solozang bij Annette de la Bije, Nelly van der Spek en Henk Smit. Zij specialiseerde zich in historische uitvoeringspraktijk bij de legendarische countertenor Alfred Deller en bij dirigent Philippe Herreweghe (Collegium Vocale Gent). Aanvullende studies volgden bij Aafje Heynis.
De carrière van Margareth Beunders raakte in een stroomversnelling na haar medewerking aan een Vara-matinee (“Dido and Aeneas” van Purcell), na uitvoeringen van de Matthäus-Passion met het Brabants Orkest o.l.v. Hein Jordans, en vooral na het televisieprogramma “Jonge mensen op het concertpodium”.
In Israël trad Margareth Beunders op met het Jerusalem Symphony Orchestra, in de Verenigde Staten met het Pittsburgh Symphony Orchestra. In Frankrijk zong zij in een reeks concerten in Caen, Tarbes en in de Abbaye de Saint Sylvanès (Aveyron). In Italië werkte ze mee aan uitvoeringen van Bachs Hohe Messe in Bologna, Modena en Venetië. In de Gouden Zaal van de Musikverein te Wenen zong zij in uitvoeringen van Bach’s Magnificat en Tippetts “A Child of our time”. Juni 2003 zong zij in Breda de Nederlandse première van “Feel the spirit” onder leiding van de componist John Rutter.
Vanwege haar authentieke altstem heeft Margareth Beunders in de loop der jaren een uitgebreid oratoriumrepertoire opgebouwd. Regelmatig is zij te horen in uitvoeringen van koren en oratoriumverenigingen in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Duitsland, met orkesten als Florilegium Musicum, Concerto '91, Concerto Amsterdam en het RBO Sinfonia. Daarnaast wordt zij frequent geïnviteerd door o.a. het Brabants Orkest, het Orkest van het Oosten, het Limburgs Symfonie Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Concertgebouw Kamerorkest voor het zingen van de altsoli in symfonisch repertoire en in orkestliederen. Zo vertolkte Margareth Beunders Mahlers “Lied von der Erde” (in de bewerking voor kamerorkest van Schönberg/Riehn), tijdens een 10-delige Nederlandse tournee met het Fodor Kwintet en het Nieuw Nederlands Strijkkwartet o.l.v. Marien van Staalen.
Margareth Beunders werkte in de afgelopen jaren met veel dirigenten van naam, onder wie Daan Admiraal, Dimitri Demetriades, Jean Fournet, Sergiu Commissiona, Heinz Friessen, Richard Hickox, Hans van den Hombergh, Anton Kersjes, Jean-Claude Malgoir, Lev Markiz, Kenneth Montgomery, Woldemar Nelson, Arnold Østman, Libor Pesek, André Previn, David Porcelijn, John Rutter, Jean-Paul Salanne, Ed Spanjaard, Andreas Stoehr, Jac van Steen, André Vandernoot, Jos Vermunt, Hans Vonk, Edo de Waart, Barry Wordsworth en Charles de Wolff.
Margareth Beunders beschikt over een uitgelezen liedrepertoire waarin de namen van alle grote componisten vertegenwoordigd zijn. In de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam gaf zij meerdere keren een liedrecital. Zij was regelmatig te horen tijdens radio-optredens. In april 2007 gaf zij voor de generale staven van de Nederlandse en de Duitse defensie een zeer succesvolle “romantischer Liederabend” in kasteel De Wittenburg te Wassenaar.
In 2012 bracht Margareth met veel succes enkele malen een liedprogramma ten gehore als “Tribute to Kathleen Ferrier” ter gelegenheid van het Centenary Year (100ste geboortejaar) van deze unieke Britse contralto. Hierbij werd zij begeleid door de pianist Gilbert den Broeder. Dit was een productie van impresariaat Kox Vocaal in nauwe samenwerking met “The Kathleen Ferrier Society” in de United Kingdom.
Sinds 2015 legt Margareth zich speciaal toe op het vertolken van kunstliederen in de Twentse taal, haar moedertaal. Het gaat om zo’n 150 toonzettingen die haar man, de componist Jan Wilbers schreef op poëzie van Twentse dichters als Cato Elderink, Toon Borghuis, Jan Kleinman, Willem Wilmink, Henny Hamhuis, Theo Vossebeld en Jan Rerink. Deze liederen etaleren een breed scala aan stemmingen en emoties, en ze borduren voort op de liedkunst van de grote klassieke liedcomponisten zoals Margareth die de afgelopen 40 jaar over het voetlicht heeft gebracht. De waardering voor dit repertoire in Twente is groot, getuige de succesvolle reeks van negen theatervoorstellingen in de jaren 2015 en 2016.
De carrière van Margareth Beunders raakte in een stroomversnelling na haar medewerking aan een Vara-matinee (“Dido and Aeneas” van Purcell), na uitvoeringen van de Matthäus-Passion met het Brabants Orkest o.l.v. Hein Jordans, en vooral na het televisieprogramma “Jonge mensen op het concertpodium”.
In Israël trad Margareth Beunders op met het Jerusalem Symphony Orchestra, in de Verenigde Staten met het Pittsburgh Symphony Orchestra. In Frankrijk zong zij in een reeks concerten in Caen, Tarbes en in de Abbaye de Saint Sylvanès (Aveyron). In Italië werkte ze mee aan uitvoeringen van Bachs Hohe Messe in Bologna, Modena en Venetië. In de Gouden Zaal van de Musikverein te Wenen zong zij in uitvoeringen van Bach’s Magnificat en Tippetts “A Child of our time”. Juni 2003 zong zij in Breda de Nederlandse première van “Feel the spirit” onder leiding van de componist John Rutter.
Vanwege haar authentieke altstem heeft Margareth Beunders in de loop der jaren een uitgebreid oratoriumrepertoire opgebouwd. Regelmatig is zij te horen in uitvoeringen van koren en oratoriumverenigingen in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Duitsland, met orkesten als Florilegium Musicum, Concerto '91, Concerto Amsterdam en het RBO Sinfonia. Daarnaast wordt zij frequent geïnviteerd door o.a. het Brabants Orkest, het Orkest van het Oosten, het Limburgs Symfonie Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Concertgebouw Kamerorkest voor het zingen van de altsoli in symfonisch repertoire en in orkestliederen. Zo vertolkte Margareth Beunders Mahlers “Lied von der Erde” (in de bewerking voor kamerorkest van Schönberg/Riehn), tijdens een 10-delige Nederlandse tournee met het Fodor Kwintet en het Nieuw Nederlands Strijkkwartet o.l.v. Marien van Staalen.
Margareth Beunders werkte in de afgelopen jaren met veel dirigenten van naam, onder wie Daan Admiraal, Dimitri Demetriades, Jean Fournet, Sergiu Commissiona, Heinz Friessen, Richard Hickox, Hans van den Hombergh, Anton Kersjes, Jean-Claude Malgoir, Lev Markiz, Kenneth Montgomery, Woldemar Nelson, Arnold Østman, Libor Pesek, André Previn, David Porcelijn, John Rutter, Jean-Paul Salanne, Ed Spanjaard, Andreas Stoehr, Jac van Steen, André Vandernoot, Jos Vermunt, Hans Vonk, Edo de Waart, Barry Wordsworth en Charles de Wolff.
Margareth Beunders beschikt over een uitgelezen liedrepertoire waarin de namen van alle grote componisten vertegenwoordigd zijn. In de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam gaf zij meerdere keren een liedrecital. Zij was regelmatig te horen tijdens radio-optredens. In april 2007 gaf zij voor de generale staven van de Nederlandse en de Duitse defensie een zeer succesvolle “romantischer Liederabend” in kasteel De Wittenburg te Wassenaar.
In 2012 bracht Margareth met veel succes enkele malen een liedprogramma ten gehore als “Tribute to Kathleen Ferrier” ter gelegenheid van het Centenary Year (100ste geboortejaar) van deze unieke Britse contralto. Hierbij werd zij begeleid door de pianist Gilbert den Broeder. Dit was een productie van impresariaat Kox Vocaal in nauwe samenwerking met “The Kathleen Ferrier Society” in de United Kingdom.
Sinds 2015 legt Margareth zich speciaal toe op het vertolken van kunstliederen in de Twentse taal, haar moedertaal. Het gaat om zo’n 150 toonzettingen die haar man, de componist Jan Wilbers schreef op poëzie van Twentse dichters als Cato Elderink, Toon Borghuis, Jan Kleinman, Willem Wilmink, Henny Hamhuis, Theo Vossebeld en Jan Rerink. Deze liederen etaleren een breed scala aan stemmingen en emoties, en ze borduren voort op de liedkunst van de grote klassieke liedcomponisten zoals Margareth die de afgelopen 40 jaar over het voetlicht heeft gebracht. De waardering voor dit repertoire in Twente is groot, getuige de succesvolle reeks van negen theatervoorstellingen in de jaren 2015 en 2016.